شمیم ادب
علمی،آموزشی،فرهنگی،اجتماعی

 

 
 



تاریخ: جمعه 16 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 
 
 



تاریخ: جمعه 16 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 



تاریخ: جمعه 16 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 




تاریخ: سه شنبه 6 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

باتشکر ازهمکار گرامی جناب آقای راضی ساکی 



تاریخ: سه شنبه 6 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

1-در نوشتن املا چه چیزی موجب می شود تا متن به دور از خطا باشد؟

الف)توقف      ب)شکسته نویسی     پ)سرعت و دقت     ت)حاشیه گذاری

2- در فارسی چه تنوینی به کار می رود؟

الف)   ً        ب)  ٍ         پ)  ٌ         ت)  همه ی موارد

3- کدام صورت املایی توصیه نمی شود؟

الف)بلیط      ب)قورباغه     پ)توس       ت)اتاق

 4-  راه تشخیص شکل درست املای کلمه ها کدام است؟

الف) توجه به معنا     ب)دقت در رسم الخط رایج زبان    پ) حفظ کردن    ت) الف و ب

5 -یکی از مباحث دشوار املایی چیست ؟

الف) تشدید    ب) نقطه    پ) همزه    ت)واژه های هم آوا

6-املای کلمات مرکب به چه صورتی است؟

الف) جدا   ب) سرهم    پ) هر دو صورت     ت) خط تیره میان دو جزء

7- شناخت شکل درست واژه های هم آوا به چه چیزی وابسته است؟

الف)معنا و کاربرد آنها در جمله                  ب)تلفظ آنها 

  پ)نقش دستوری آنها                           ت)تعداد حروف املایی

8- در کدام گزینه ، واژه ها هم خانواده نیستند؟

الف)غریق-مغروق-غرقه       ب)لطیف- طفولیت-الطاف  

پ)طبیعت-مطبوع-طبایع      ت)شریعت-شارع-مشروع

9- املای همه گزینه ها جز گزینه .........با توجه به معنی درست است.

الف) آیین : رسم                                     ب) عالم : دانشمند   

پ) مطیع : فرمان بردار                              ت) عرج : ارزش

10-کدام گزینه با بقیه هم خانواده نیست؟

الف)حریم      ب)محروم     پ)ترحیم     ت)حرمت

11-کدام واژه فقط یک صورت املایی دارد؟

الف)ثواب     ب)فراغ     پ)عطا     ت)خوار    

12- درستی یا نادرستی جمله های زیر را مشخص کنید.

الف)نیازی به نوشتن شناسه " د " در سوم شخص مفرد فعلهایی چون " خوردند " نیست.  

    ص               غ   

ب)کلماتی مانند " موسی" و"عیسی" را به همان شکل تلفظ شده می نویسیم.     

      ص             غ

پ) در املا از خط تحریری شکسته استفاده می شود.    

        ص           غ

ت) در هنگام نوشتن املا می توان واژه های هم آوا را به جای هم به کار برد.       

          ص          غ

ث) شکل تلفظ شده و نوشتاری همه کلمات در املا یکسان است.   

           ص          غ

ج) اگر در تلفظ  واژه ای حرف"ج" به صورت "ش" تلفظ شود ،باید به صورت "ج" نوشته شود.   

          ص          غ 

چ) تصحیح املا توسط دانش آموزان به یادگیری آنان عمق می بخشد.      

           ص          غ

ح) برای تشخیص صورت درست املای واژه ها نیازی به توجه به معنا نیست.       

           ص          غ

13-جای خالی را با واژه های مناسب پر کنید.

الف)هنگام نوشتن "صلاح" و " سلاح" به ..... و .......آنها توجه می کنیم.

ب) دو واژه ی "معمور" و"مامور" که دارای تلفظ یکسان هستند........نامیده می شوند.

پ)-شکل درست املای دو واژه ی هم آوا را باید با استفاده از ......آن ها در جمله فهمید.

ت)برخی از کلمه ها دو املایی اند یعنی به دو شکل نوشته می شوند، که هر دوی آنها درست است.

مانند .........و..........

ث)یک کلمه ی سه حرفی .....ویک کلمه ی پنج حرفی .... بنویسید که با حرف "ص" آغاز شود.

ج) یکی از راه های تقویت املا و درست نوشتن کلمات ،...........................است.

چ)گاه اختلاف معنای دو کلمه به خاطر تفاوت حرکت های آن هاست.مانند: .........و............

14-صورت ترکیب شده ی واژگان زیر را بنویسید. (در هر یک چه حرفی اضافه یا کم می شود؟)

دل بسته +ی=             کارخانه+ات =           نیا+ ان =   

   روحیه +ات =             آشنا +ان=

15- با این حروف به هم ریخته 4 واژه که ارزش املایی دارد بسازید.

( ب – س – ت – ج – ع – م – ا)

16- شکل درست املای واژه را با توجه به معنای جمله ، انتخاب کنید .

الف)باید به ریشه و ....ناهنجاری ها توجه شود. ( اثاث،اساس)

ب)بحمدالله ،برخورداری از میلیون ها جوان دختر و پسر .....افتخار برای ملت ماست. (مایه-مایع)

پ)گاهی به آرامی آنان را پایین می آورد و از سجده ........(بر می خواست- بر می خاست)

ت )نشاط وشتاب و......از ویژگی های نوجوانان وجوانان است. (اظطراب – اضطراب)

ث) این را ......نزدیکان او گفته اند. (قالب -غالب )

ج) این عمل شما بسیار .......و..........دارد. (سواب- اجر) (صواب – عجر) (ثواب – اجر)

چ)کسی او را نمی شناسد. او در این جا .....است و.....یک سال است که ماندگار شده است. 

( قریب – غریب )

ح) کلمه ....به معنی آسودگی وکلمه ............به معنای جدایی ودوری است. (فراق- فراغ)

خ) .....به معنای " ادا کردن و به جا آوردن" است . در حالی که ......به معنای " نهادن و قرار دادن"

می باشد. (گزاردن و گذاردن)

د )این ها چرا ......و پاکدامنی و پارسایی جوانان را نمی بینند؟ ( سلاح- صلاح)

17- شکل ناقص واژه های املایی زیر را با استفاده از حروف مناسب تکمیل کنید.

الف) در ا...نای سفر       ب) از نواب...ادب      پ) لح...ه های زندگی      ت) رهبر مع....م 

18- برای هر یک از واژه های زیر ،یک هم خانواده بنویسید.

الف) معصوم............ب) اعجاز.............پ) زوّار   .......  ت)امتیاز ............

19- در متن زیر 4 غلط املایی وجود دارد . آن ها را بیابید وشکل درست آنها را بنویسید.

از خداوند خاست به او در را هی که انتخاب کرده است ،اخلاس و همت بلند عطا کند وبه 

قلب نگران مادر ، آرامش ونشات بخشد وکسالط او را شفا دهد

20- غلط های املایی را در متن زیر بیابید و درست آن را بنویسید.

به رقم تلاش دشمنان واقعیت عکس این است.

من به هیچ وجح قبول نمی کنم تهلیل کسانی را که گاهی در رسانه ها از انحراف جوانان

سخن می گویند.

نقمه ی عشق—لقو قول و قرار – از قضا -

21- مفهوم علامت های اختصاری زیر را بنویسید.

الف) ص:                                      ب) ق. م




تاریخ: سه شنبه 6 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

1-  کدام گزینه درباره خاطره نویسی درست نیست؟

الف)داستان ها ،فیلم ها و آثار هنری ، اساس بسیاری از خاطرات است.    

ب)ساده ترین اتفاق ها هم می تواند سر آعاز نوشتن یک خاطره باشد.

پ)یکی از راه های پرورش ذهن خلاق ،خاطره نویسی است.

ت)در نوشتن خاطره به نکاتی که خاطره را مستند می کند ،باید اشاره کنیم.

2-چه عاملی بر ارزش واعتبار کلام می افزاید؟                                      

الف) رونویسی از آثار دیگران         ب) استفاده از آیات ،ابیات ومثل ها

پ)استفاده از زبان محاوره            ت) نوشتن به نثر کهن

3-گونه گفتاری یا محاوره ای را در چه زمانی می توان در نوشتار به کار برد؟

الف)به هیچ وجه نباید استفاده کرد                      ب)در داستان ها

  پ) در نقل قول ها وسبک های ویژه                   ت)همواره می توان به کار برد

4-کدام جمله درست نیست؟

الف)یکی از اصول ترجمه ،درک مفهوم و پیام نویسنده است.  

ب) تسلط بر زبان مبدا ،در ترجمه کافی است.

پ)مطالعه ترجمه آثار ارزشمند ،نوجوانان جهان را به هم ارتباط می دهد  

ت) مترجم از منابعی چون فرهنگ استفاده می کند.

5-در ادبیات جهانی ،" کبوتر " و "آب" به ترتیب نماد چه مفاهیمی هستند ؟

الف) صلح و دوستی –نور و روشنایی     ب) اسارت—بی ریایی   

 پ) تولد—زندگی                                ت) پرواز – حرکت

6-برای بیان مقصود از .....وبرای زیبایی و تاثیر گذاری مقصود خود از ..........بهره می گیریم.

الف) نثر—نظم       ب) علم—شعر    پ) زبان- ادبیات     ت) کلام – کتاب

7-آرایه بیت زیر را مشخص کنید.

توی گلدسته های یک گنبد       روز وشب زایر حرم باشیم

الف)شبکه معنایی    ب)تضاد   پ)تشبیه     ت)الف وب

8- فیلم نامه یا داستان کوتاهی را به خاطر آورید و عناصر زیر را در آن توضیح دهید.

الف)زاویه دید..................................

ب)شخصیت های گوناگون و ویژگی های آنها ..............................................................

پ)خلاصه ای از درون مایه یا محتوای داستان ..............................................................

9- درستی یا نادرستی عبارات زیر را مشخص کنید.

الف) ارتباط مناسب میان جمله ها با استفاده از کلمات مناسب باعث انسجام و

یکپارچگی نوشته می شود.     ص    غ

ب) خواندن انشا ،با لحن و آهنگ مناسب بر تاثیر آن می افزاید        ص     غ

پ) عنوان و عبارات نامه دوستانه و رسمی یکسان است .              ص     غ

ت)مترجم کسی است که نوشته اش ترجمه می شود.                ص      غ

10- جای خالی را با واژه های مناسب پر کنید.

الف) یکی از راه های تقویت ذهن و پرورش قدرت نویسندگی ..............................است.

ب)گفت و گو میان شخصیت های یک اثر ادبی را در اصطلاح ..........................می نامیم.

پ)اگر چیزی به عنوان مظهر و نشانه ویژگی و خصوصیت خاصی به کار رود ......خوانده می شود.

ت) ارتباط مناسب بین جمله ها با استفاده از کلمات مناسب باعث انسجام و..... نوشته می شود.

ث).................هم چون نامه نگاری و سفر نامه نویسی یکی از انواع نوشتن است و

در آن صحنه ها و حادثه هایی را که روی داده یا مشاهده کرده ایم ،بازگو کرده و می نویسیم.

11-عنوان مناسب دیگری برای درس کژال یافته و بنویسید.

12- با این واژه ها یک مطلب طنز(لطیفه )بنویسید. {سفرنامه – کلاغ- بطری -گردو }

13- نشانه های نگارشی (یکی ازعبارت های زیر) را مشخص کنید.

الف) خداوند نمی توانم را قرین رحمت خود کند و به همه ی آن هایی که حضور دارند

قدرت عنایت فرماید که بی حضور او به سوی آینده ی بهتر حرکت کنند  آمین

  (4 موردنشانه متفاوت)

ب)شاپرک گفت( ) ( ) متاسفانه وقت رفتن رسیده ( ) تروم عزیزم( )

پ) این سخن زیبای نهج البلاغه یادمان باشد ( ) ( ) فرصت ها مثل گذشتن ابرها

می گذرند( ) فرصت های عزیز را در یابید( ) ( )

ت) گژال باز شوهرش را صدا زد ( ) هه ژار ( ) هه ژار ( ) کاری از دستش بر نمی آمد( )

14-عبارت زیر را ،به زاویه دید اول شخص مفردبر گردانید.

پروفسور حسابی ،هر وقت از خواندن و پژوهش فراغت می یافت ،به باغبانی می پرداخت و در زمان مناسب از بیل زدن باغچه و یا خالی کردن آب حوض خانه اش هم پروایی نداشت . او معتقد بود که یک ایرانی نباید غزل حافظ را غلط بخواند و یا نادرست بفهمد.

15-یکی از عبارت های زیر را با زاویه دید سوم شخص مفرد بنویسید.

الف) سعی کردم عموی پدرم را هم ببرم توی قلبم و یک گوشه بهش جا بدم.

ب) نگشت آسایشم یک لحظه دمساز          گهی از گربه ترسیدم گه از باز

پ) من هرگز آرزو نمی کنم در این دنیا جای کسی باشم .چون اگر آرزویم برآورده شود،

جای خودم در این دنیا خالیست..

16- از موارد خواسته شده  زیر، فقط یک مورد را انتخاب کرده و بنویسید.(تلفیق نوشته و تصویر)

الف) دریافت خود را از تصویر مقابل در یک بند بنویسید.       (برگی در آغوش باد)

ب) بیت زیر را به نثر روان امروزی باز نویسی کرده و تصویری خیالی از آن در کادر رسم کنید.

این درختانند همچون خاکیان         دست ها بر کرده اند از خاکدان

پ) متن زبانی زیر را با استفاده از آرایه ی "تشخیص" به نثری زیبا وادیبانه تبدیل کنید و

 تصویری از آن رسم کنید. ( خورشید در مغرب به تدریج ، غروب کرد.)

ت) واژه های زیر را به چه چیزی تشبیه می کنید ؟(تصویر آن را در کادر روبرو رسم کنید .)

یکی از آنها راانتخاب کرده و در جمله هایی زیبا به کار برده و بنویسید.

1)       قلب:.....................................................2) کتاب:................................

17-درک و فهمخود را از ضرب المثل" از محبت خارها گل می شود " در دو سطر بنویسید.

18- برای متن زیر از مصدرهای داخل پرانتز ،فعل های مناسب بنویسید.

" این زبان فارسی است که به من توانایی ( دادن) تا ترانه هایی را که مادران ( خواندن)

من نیز ( شنیدن) و نسیمی که بر صورت من ( کشیدن) را درک ( کردن).

19- جمله سازی :

الف) سیمای جذاب   (عاطفی)................................................................................

پ)         حریم قانون   (خبری).................................................................................

20- با هریک از گروه کلمه های زیر یک جمله ی ادبیبنویسید.

الف)بوسه ی آفتاب                                             ب)غزل هجران

پ)چشمه ی نور                                               ت)تن نمناک خاک

21- برای هر یک از کلمه های زیر یک جمله ساده و یک جمله ادبی بنویسید.

الف)سرزمین:..........................................(ساده)...........................................(ادبی)

   ب)جوان:    ............................................ساده)..........................................(ادبی)

22- در هر یک از عبارات زیر چه آرایه ای به کار رفته است ؟

الف) هنرمند هر جا رود ،قدر بیند و بر صدر نشیند. (             )

ب) گر بر کنم دل از تو و بردارم از تو مهر         آن مهر بر که افکنم آن دل کجا برم؟  (              )

پ) خفاش چرخی به دور آدم آهنی زد و شاپرک را دید که با او حرف می زند .(           )

ت) برلبانت شکوفه های دعا           می شکوفد سحر به بانگ اذان  (          )

ث)     شو روز به فکر آب و دانه             هنگام شب آرمیدن آموزر(          )

ج) با نسیمی که زندگی در اوست              باز چشم جوانه ای وا شد (          )

چ) گه از دیوار سنگ آمد گه از در        گهم سرپنجه خونین شد گهی(          )

23-برای هر یک از واژه های زیر ، جمله ای بنویسید که در آن از شخصیت بخشی ،استفاده شده باشد.

الف)دریا :....................................................................

ب) پنجره:......................................................................

24- چه واژه هایی در عبارت زیر ،آرایه سجع را تشکیل داده اند؟

الهی ،دلی ده که در کار تو جان بازیم .جانی ده که کار آن جهان سازیم. دانایی ده که از راه نیفتیم. بینایی ده تا در چاه نیفتیم.

25- یکی از عبارات ناتمام زیر را با سلیقه خود تا سه سطربه نثر ادبی ادامه دهید.

الف) در آن دقایق ،مرگ برایم خواستنی تر از نحمل زجری بود که می کشیدم .

اما گویی تقدیر من صبر بر همه دردها بود. درد زخم های تنم و درد جا ماندن از شهدا...............

ب) خورشید هر بامداد همچون زیبارویی آتشین چهره در افق لاجوردین ،پرده از رخسار

بر می دارد. ..............................................

 

 موضوعات انشا انتخابی: 

1- پایان داستان کژال را به سلیقه خود تغییر داده و

یا این که خود را به جای "آزاد " بگذارید و از زبان او داستان را کامل کنید.

   2- دیو چو بیرون رود فرشته در آید.

  3- از زبان یک ساعت دیواری 

4- نامه ای کوتاه به یک معلول جسمی حرکتی نوشته ، به او امیدواری بدهید.  

 5 -به یک نوجوان از کشوری دیگر ،کشورمان را با چه ویژگی هایی و تاریخچه ای توصیف می کنید

 6- ادامه دهید. ( یکباره زلزله شد . ساختمان های بلند ،همچون مزرعه ی گندم در

 باد ، به حرکت در آمدند.چندین برج فرو ریختند.صدای فریاد وضجه ی مجروحان وبچه ها ،در

 میان غرش رعد آسای زمین وصدای ریزش خانه ها شنیده می شد.مردم با چهره هایی

 رنگ باخته از ترس ، به خیابان ها هجوم می آوردند. پیرمردی............................)

      7- به راحتی نرسید آن که زحمتی نکشید.

8- حکایت اندرز پدر را که در مورد سعدی بود گسترش داده و داستان پردازی کنید.

9- انشایی بنویسید و کلمه های زیر را در آن به کار ببرید.

 (برفراز – نوجوانی- گوهر- وداع- رویا- روشنا- رویش- کبوترانه- سپید- موسم)

10- خاطره ای از کودکی خود یا پدر و مادرتان تعریف کنید.




تاریخ: سه شنبه 6 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي


بنام خدا
توی مطب نشسته بودم یه عکس از برایان تریسی روی دیوار دیدم ویه گفته از اون . دیدم که دقیقا همون گفته رو با یه طعم دیگه
توی نهج البلاغه دیدم. یه دفعه دلم گرفت و خو دم رو تو ی همچین جایی دیدم .
تو اینجور جاهایی مجبوری برای دل دیگران بنویسی ولی این دفعه فرق داره . میخوام برای دل خودم بنویسم و شاید زیاد میلی به شنیدنش نباشه
ولی برای یک ساعت هم که شده دل آدم بلرزه بد نیست.چون هیجان ابجاد میکنه و باعث ترشح هورمونهای بدن میشه
که تا حدودی هم برای بدن مفیده.
معلمها از یه لحاظ شانس آوردن چون اگه استاد مطهری به جای ۱۲ اردیبهشت ، ۱۲ مرداد به دعوت حق لبیک می گفت، اون موقع تو اون تابستون گرم کی حوصله داشت اسمی از معلم ببره. مگه در زمان وزیر سابق نمی گفتن :تابستون حقوق دادن به معلمها مشکل شرعی داره .حتی دکه های سیگارفروشی هم نسبت به این امر اعتراض خودشون رو اعلام کردند که این چکاریه اینا که کار نمیکنن پس این حقوق مفت…
شاید اگه ۱۲ اردیبهشت نبود روزی نبود که هنـدونه زیر بغل معلمین زحمت کش بذارن.البته اونم هندونه های سفید. بعضی هاشون هم که باز میکنی قرمزه، ظاهرش خوبه ولی شیرین نیست درست مث یه سری حرفها میمونه که قبل ار انتخابات میزنن چی بهشون میگن: وعده و و عید؟؟؟
راستی یه شغلی بود که بهش میگفتن شغل انبیاست همین معلمیه؟؟ قبلا میگفتن معلم رو تو کوچه می دیدیم دوپا به اضافه دوپای دیگه مث میگ میگ از اونجا فرار می کردیم الان ککشون هم که نمیگزه هیچ!لای کتاباشون هم مینویسن معلمی شغل انبیاست که حقوقش کمتر از افغانیهاست.
تازه صدا وسیما رو هم به این جمع اضافه کنید که با اون دیالوگ معروف: مگه تو معلم نیستی؟؟!!
باز با احساس من بازی نکن در میان جمع طنازی نکن
مملکت فعلا مگر تحریم نیست پس تو هم فکر غنی سازی نکن
فکرکنم بهتر بود به جای بودجه ۵هزار میلیاردی نوسازی ساختمان مدارس ، ساختمان روحی معلمین بازسازی می شد.چند شب پیش اخبار ۲۰:۳۰ نشون می داد که چاقترین افراد دنیا آمریکائیها و چندتا کشور اروپایی بودند:
از موهبت اجاره مسکن اندام همه شده خلالی
نفتی سر سفره ها نیامد این بود طریق ماست مالی
از معلمین و اساتید بزرگوارم شنیده ام که میگن قبلا اگه نمره می دادی خیانت کردی حالا اگه نمره ندی خیانت کردی . اشکالی نداره که بی سواد بار بیان. چون مقصر معلمهان. مهم اینه که برگه های آماری مون خوش بدرخشه – امسال چند درصد فارغ التحصیلامون رشد داشتن؟؟ هزار ماشاالله همینجور داریم رشد می کنیم . چشم آمریکائیها کور و گوش شیطون کر ، که به تعداد فارغ التحصیلامون غبطه می خورن. نمی دونم که چرا همه میگن معلمها کارشون رو بلد نیستن. در حالی که حقوق ۳۰ سال تموم معلمین شهر رو جمع بزنیم باز به قرارداد فلان بازیکن تیم پاس همدان هم نمیرسه!!! که دانش آموز ما برای دیدنش باید جلوی استادیوم بخوابه و آرزوش این باشه که : خدایا میشه علی کریمی رو ببینم. اونوقت از دیدن قیافه معلم خوابش میگیره…. البته اونم از ورزش که :
نه تیمی مطمئن روی چمن رفت نه دست پهلوانی سوی فن رفت
تمام آبروی ورزشی مون چه زیبا در المپیک پکن رفت
البته بازم مقصر معلمهان. مقصر معلمهان که ارزشها و هنجارهای جامعه مون همه واژگون شدن. مقصر معلمهان که دغدغه دانش آموزان ما شده پیدا کردن دوستی از جنس مخالف. بیماری اس ام اس هم که مث ایدز درمون نداره. روزهای دانش آموزان که هیچ ، شبها هم شده :
با خنده ی خود به غصه پاتک بزنیم کم طعنه به خنده های دلقک بزنیم
چون دیدن تو مشکل شرعی دارد این وقت شبی بیا پیامک بزنیم
من نگفتم ولی آقای x چند هفته پیش در برنامه سمت خدا شبکه سه اعلام کردند که پیامک دختر به پسر و پسر به دختر شرعا اشکالی ندارد. ولی دینمون چی؟ مگه دینمون نمیگه همیشه حریم ها رو حفظ کنید. با اینکارامون فقط جوون از چاله به چاه می افته.
نمی خوام فقط انتقاد کنم راه حل هم میگم. ابتدا باید بفهمیم که در چه عصری داریم زندگی می کنیم درسته سال ۲۰۱۴ ولی آیا واقعا تو این دوره از زمان داریم زندگی می کنیم. زیر بنای جامعه ما به سال ۲۰۱۴ می خوره . در زمان قاجاریه ملکم خان می گفت که وقتی فرهنگ اروپا و فرنگ رو می پذیری باید بدون کم و کاست قبول کنی حق اعتراض نداری. فکر نکن باید کلا بشی فرنگی… اما چرا اسلام در بین ما غریبه؟ شاید فکر کنید دارم از زمین و زمان انتقاد می کنم. درسته حرفام گاهی زرد میشه گاهی سبز گاهی قرمز ولی زمینه کاملا سفید و محتوا یکی است.
یکی از راه های درمان آموزش و پرورش بیمار ما اینه که از راهی وارد بشیم که دشمنان ما بدون سلاح و نرم وارد شدند. به خاطر همینه که میگم اول ببینیم تو چه قرنی زندگی می کنیم. چون با اومدن موبایل ارزون بنیان خانواده ها سست میشه و فقط میمون وار ادای با فرهنگی رو در میاریم. زن ژاپنی رو می بینیم که با لباس محلی خودش کنار ماشین آخرین سیستمی ایستاده که در ملت خودش ساخته میشه ولی ما با لباس چینی آرزوی داشتن یک پراید قسطی را از ذهن می گذرونیم.تو شهری زندگی می کنیم که تمام ایران اونو با اسم سیدجمال الدین می شناسند. ولی انصافا چه تلاش زیرساختی در جهت شناساندن ایشان و نظریاتش انجام داده ایم. یکی از دوستان می گفت چند سال پیش خانواده ای که به عنوان مسافر ، وارد اسدآباد شدند از بنده پرسیدند که قبر سیدجمال در کدوم نقطه از شهر واقع شده؟؟ منم چون نمیدونستم گفتم فکر کنم مستقیم برید می رسید به محله ی سیدان. اونجا میتونید پیداش کنید؟ … حرف اصلی سیدجمال بازگشت به خویشتن بود. ما به عنوان همشهریان ایشان تنها به برگزاری مراسمی در اسفندماه برای بیدارگر مشرق زمین بسنده می کنیم.شاید پیاده کردن نظریاتش زمان بر باشد ولی پیامبر چند سال انسان سازی کرد بعد شروع به ساختن جامعه کرد؟ البته نمیشه که جامعه رو هم رها کرد. ولی مشکل ما اینه که همش دنبال یه راهی می گردیم که زودتر نتیجه بده. سال ۱۹۶۲ انقلاب الجزایر صورت گرفت. قبلش بذارید یه تعریفی از انقلاب و همچنین فرقش رو با تحول براتون بگم. انقلاب یعنی تغییر عمیق و بنیادین… تحول یعنی تغییر سطحی و تغییر روکش. وقتی الجزایری ها توانستند فرانسه رو از خاکشون بیرون کنن. بیشتر کرسی های مجلسشون رو لائیک ها بردند. ولی اکثر مردم این کشور مسلمان بودند. وقتی کشوری هم که مستعمره یک قدرت میشه زمینهای کشاورزی شون به صورت تک کشتی در میاد یعنی کل زمین های کشاورزی الجزایر رو، فرانسوی ها به انگور تبدیل کرده بودند تا ازش شراب بگیرن.
حالا الجزایر مسلمان پیروز شده و مونده یه عالمه باغ انگور. اولین اقدامی که مجلس لائیک میکنه اینه که شراب را به احترام مسلمانان در کل کشور حرام اعلام می کنه. در حالی که تنها تجارت و درآمد اونها از خرید و فروش شراب بود. در اون اوضاع هر کی میگه این چکاریه؟
بایستی چند سالی صبر می کردند تا زمین هاشون رو پاک سازی و تبدیل به مزارع دیگری کنند. اون وقت ما میگیم که دنبال راه حلهای زود بازده بریم. ولی گاماس گاماس…
دیشب تو خیالاتم داشتم دنبال اونی می گشتم که میگه باید به دانش آموز حتما نمره بدی. رفتم سراغش مسئول آموزش منطقه گفت برو بالا پیش رئیس. رئیس هم گفت برو بالا! چون از بالا صدا می اومد. رفتم پیش مدیر کل، معاونت آموزش وزارتخانه- وزیر- باز هم گفتند برو بالا- اینجا دیگه نمی گفتن مقصر معلمهان- احتمالا مقصر خداست. چون دیگه از اون بالاتر نداریم که این قانون نانوشته رو امضا کنه. چون یه چیز دیگه ای تو کتابش نوشته. به ناچار اومدم پائین. داشتم می اومدم که یکدفعه این شعر به ذهنم اومد:
شبیه غنچه ای که نیمه باز است لبش از وصف کردن بی نیاز است
به جای دیگرش کاری ندارم چرا که قصه اش خیلی دراز است
منم به خودم گفتم:
در این بازی که یک داور ندارد کسی حرف تو را باور ندارد
بپا ناموس و جان و مال خود را سیاست که پدر مادر ندارد
ناگهان ندایی آمد که:
میگه آقا دل دولت رو نشکون تو حرفات مثه سنگه اونا شیشه
تموم مشکلات نسل حاضر فقط اینترنت و سی دی و دیشه
تو جیب بچه ها جای لواشک کی گفته مملو از پان و حشیشه
تو هم یه گوشه ای باید بمیری اگه اصلا نداری خرده شیشه
برایان تریسی رو که یادتونه. اول حرفام ازش گفتم. بهش چشم دوخته بودم. که با صدای منشی مطب به خودم اومدم. آقا نوبت شماست- داشتم به اتاق دکتر می رفتم که منشی گفت: آقا شما مگه معلم نیستی؟ آب دهنم رو بلعیدم و گفتم بله چطور مگه؟ گفتم که دفترچه تون رو بردارین چقدر بگم از این دفترچه ها مطب دکتر نیارید. چند تا از مریض ها یواشکی یه چیزایی بهم می گفتند و به دفترچه رنگ و رو رفته من می خندیدند… یه کم که چه عرض کنم، یه کم، خیلی خجالت کشیدم.
می خواستم اول عکس برایان ترسی رو بکنم بعد دکوراسیون خانم منشی رو عوض کنم دیدم ندایی آمد که آقا مگه شما معلم نیستی؟ – دیدم نه خیر هر جا به غیر از دلقک بازی بچه ها، جک کم میارن یه این جمله متوسل میشن.
آروم آروم به طرف اتاق دکتر می رفتم که با خودم گفتم چکاریه بریم فرانسه و انگلیسی یاد بگیریم تا حرفهای قران و نهج البلاغه خودمون رو با زبون خارجی ها بخونیم. باید یه فکری براش بکنیم.
وارد اتاق دکتر شدم. یه بچه هم با مادرش توی اتاق بودند. مادر می گفت آقای دکتر بچه م هیچی نمی خوره، همش پای کامپیوتر و اینترنت و اس ام اس بازی و…. . خدایی هم هیچی براش کم نذاشتیم. هر چی خواسته براش فراهم کردیم دکتر نگاهی از زیر عینکش به من کرد. احساس کردم نباید اونجا می شدم.
دکتر گفت: خانم پدر بچه چکاره س:هیچی آقای دکتر، شهردار منطقه…
دکتر گفت: مشکلی نیست براش دارو بنویسم اشتهاش باز میشه راستی درساش چطوره. بد آقای دکتر هیچی نمی خونه البته این معلم ها که هیچی به بچه ها یاد نمیدن. آقای دکتر هم تائید می کرد. بماند که در جواب چه گفتم فقط اولش یادمه که گفتم خانم محترم:
این بچه ی مردنی تــپل خواهد شد گاوش نخورد شبیه گل خواهد شد
در ظاهر اگر چه خنگ و بی خاصیت است من مطمئنم مدیر کل خواهد شد
شعرهای طنز استفاده شده در این متن از راشد انصاری است runnerb318@gmail.com                  منبع :فرهنگیان نیوز




تاریخ: دو شنبه 5 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 


  niniweblog.com

make an animated gifباسپاس ویژه از سر کار خانم شرافتی 



تاریخ: دو شنبه 5 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 




تاریخ: یک شنبه 4 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي




تاریخ: یک شنبه 4 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

دردهای من

جامه نیستند

               تا ز تن در آورم

چامه و چکامه نیستند

                         تا به رشته ی سخن درآورم

نعره نیستند

               تا ز نای جان بر آورم

دردهای من نگفتنی

دردهای من نهفتنی است

دردهای من

گرچه مثل دردهای مردم زمانه نیست

درد مردم زمانه است

مردمی که چین پوستینشان

مردمی که رنگ روی آستینشان

مردمی که نامهایشان

جلد کهنه ی شناسنامه هایشان

                                   درد می کند

من ولی تمام استخوان بودنم

لحظه های ساده ی سرودنم

                                 درد می کند

انحنای روح من

شانه های خسته ی غرور من

تکیه گاه بی پناهی دلم شکسته است

کتف گریه های بی بهانه ام

بازوان حس شاعرانه ام

                           زخم خورده است

دردهای پوستی کجا؟

درد دوستی کجا؟

این سماجت عجیب

                      پافشاری شگفت دردهاست

دردهای آشنا

دردهای بومی غریب

دردهای خانگی

دردهای کهنه ی لجوج

اولین قلم

            حرف حرف درد را

                                    در دلم نوشته است

دست سرنوشت

خون درد را

               با گلم سرشته است

پس چگونه سرنوشت ناگزیر خویش را رها کنم؟

درد

       رنگ و بوی غنچه ی دل است

پس چگونه من

رنگ و بوی غنچه را ز برگهای تو به توی آن جدا کنم؟

دفتر مرا

            دست درد می زند ورق

شعر تازه ی مرا

                    درد گفته است

درد هم شنفته است

پس در این میانه من

                         از چه حرف می زنم؟

درد، حرف نیست

درد، نام دیگر من است

من چگونه خویش را صدا کنم؟

قیصر امین پور





تاریخ: شنبه 3 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 برای دانلود اینجا کلیک کنید




تاریخ: شنبه 3 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 



 
 



تاریخ: شنبه 3 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 سؤالات امتحان نهایی املا و انشا سوم راهنمایی خردداد  93

 

برای دریافت سؤالات بر روی هر سؤال کلیک نمایید .( لطفا نظر فراموش نشه ...)

املای فارسی سوم راهنمایی خرداد 93

انشای فارسی سوم راهنمایی خرداد 93





تاریخ: جمعه 2 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 

 

باسمه تعالی
نام و نام خانوادگی:                                            نام پدر:                                              مدت: 50 دقیقه
پایه تحصیلی: هفتم متوسطه اول                      نام درس:ادبیات                                  تاریخ امتحان:  3/2/93
ردیف این آزمون مشتمل بر 17 سوال و در یک صفحه می باشد.
1)آثارزیرمربوط به کدام نویسنده یاشاعراست.
منطق الطیر:                     کویر:                 افسانه:
شاعران روبرودرچه قرنی می زیستند.    مولوی:         نظامی:       حافظ:             خواجوی کرمانی:
آدم آهنی وشاپرک برگرفته ازکدام کتاب است.

2)آرایة ادبی مربوط به هرعبارت رامشخص نمایید.
1)هرگل وبرگی که هست یادخدامی کند     بلبل وقمری چه خواند؟یادخداوندگار
الف) تشخیص ם                 ب)تشبیه ם       ج)مراعات نظیر ם     د)تشخیص،مراعات نظیر ם
2)خانةظلم ویران خواهیم ساخت.
الف) تشخیص ם                 ب)تشبیه ם            ج)مراعات نظیر ם        د)تضادם
3)زبانی ده که اسرارتوگوید                   روانی ده که دیدار توجوید
الف) تشخیص ם        ب)تشبیه ם                ج)جناس ם        د)تضادם

3)نوع «را»مشخص نمایید. 1)حکیمی پسران راپندهمی داد.              2)شخصی را پسردرچاه افتاد.
4)دربیت«بگذارتابگریم چون ابردربهاران   کزسنگ ناله خیزدروزوداع یاران»چندحرف اضافه می بینید؟ مشخص نمایید.
5)الف)به کلمه ای که به جای اسم می نشیند........................می گویند.
ب)جزء ثابت فعل......................نام دارد.        ج)به اشعاری که به صورت......................باشدمناظره می گویند.
6)جدول زیرراکامل نمایید.
نوفعل        زمان   شناسه   بن فعل  مصدر فعل امر صفت مفعولی
یافته بود

7)درعبارت زیرترکیب های اضافی مشخص نمایید.
گنجینه های قران جوشش روح اسلامی رادرذوق ایرانی نشان می دهد.
8)درعبارت«چون می دیدکه افرادمقیّدبه انجام وظایف دینی نیستند» مسند کدام است.
9)درعبارت«نوشته هایتان راحداقل یک باربخوانیدواشتباهاتش را اصلاح کنید»چندضمیرمی بینید.مشخص کنید.
10)نوع اسمهای زیررامشخص نمایید.
روان – مطالعه – علما – جنگل ها - نوروز
11)شناسه درکدام گزینه مانندبقیه نیست.
الف)نشست ם         ب)پریدם                          ج)سازندם                    د)آزردם                                        
12)زمان کدام فعل مانندبقیه نیست.
الف)می نوازیدם      ب)می رفتیدם                  ج)گفته بودیدם              د)دادیدם                                        
13)قالب قطعه ورباعی چه تفاوتی دارند.

14)موضوع کدام قالب پندواندرز است.

15)نقش دستوری جملة زیررامشخص نمایید.
مأموران ارتش برادرم حمیدرا دستگیروزندانی کردند.

16)درعبارت«تورادردل درخت مهربانی است»ارکان تشبیه رامشخص نمایید.

17)ییت زیر چندجمله است. 
ای صبح شب نشینان جانم به طاقت آمد    ازبس که دیرماندی چون شام روزه داران
 
   



تاریخ: جمعه 2 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

استاد برجسته حوزه افزود: عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می‌شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می‌کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود.
انتقاد آیت‌الله شبیری زنجانی از ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری
یکی از مراجع تقلید شیعیان نسبت به ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری هشدار داد و گفت: افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. از آنجا که جامعه نمی‌تواند نسبت به همه عزاداری‌های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می‌آورد.

به گزارش مهر، آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه‌های حوزه علمیه قم که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت (ع) دانست و گفتند: همین طور پشت سر هم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها را به وجود می‌آورد. افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد.

وی با تأکید بر اینکه موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می‌دهد و مسئله ای شرعی نیست، خاطرنشان کرد: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری‌ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت (ع) خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.

استاد برجسته حوزه افزود: عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می‌شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می‌کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود.

عده‌ای با افراط در عزاداری‌ها زمینه هتک حرمت را فراهم می‌کنند

آیت الله شبیری زنجانی با ابراز نگرانی از اینکه عده‌ای امروزه با افراط در عزاداری‌ها زمینه هتک حرمت را فراهم می‌کنند، گفت: این افراد در این زمینه مسئولند. آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت (ع) بودن است موظف به چنین کارهایی است؟!

وی ادامه داد: امروزه برخی از منبری‌ها و بعضی از مداح‌های بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می‌کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟


منبع :فرهنگیان نیوز




تاریخ: جمعه 2 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 




تاریخ: پنج شنبه 1 خرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی