1-در نوشتن املا چه چیزی موجب می شود تا متن به دور از خطا باشد؟
الف)توقف ب)شکسته نویسی پ)سرعت و دقت ت)حاشیه گذاری
2- در فارسی چه تنوینی به کار می رود؟
الف) ً ب) ٍ پ) ٌ ت) همه ی موارد
3- کدام صورت املایی توصیه نمی شود؟
الف)بلیط ب)قورباغه پ)توس ت)اتاق
4- راه تشخیص شکل درست املای کلمه ها کدام است؟
الف) توجه به معنا ب)دقت در رسم الخط رایج زبان پ) حفظ کردن ت) الف و ب
5 -یکی از مباحث دشوار املایی چیست ؟
الف) تشدید ب) نقطه پ) همزه ت)واژه های هم آوا
6-املای کلمات مرکب به چه صورتی است؟
الف) جدا ب) سرهم پ) هر دو صورت ت) خط تیره میان دو جزء
7- شناخت شکل درست واژه های هم آوا به چه چیزی وابسته است؟
الف)معنا و کاربرد آنها در جمله ب)تلفظ آنها
پ)نقش دستوری آنها ت)تعداد حروف املایی
8- در کدام گزینه ، واژه ها هم خانواده نیستند؟
الف)غریق-مغروق-غرقه ب)لطیف- طفولیت-الطاف
پ)طبیعت-مطبوع-طبایع ت)شریعت-شارع-مشروع
9- املای همه گزینه ها جز گزینه .........با توجه به معنی درست است.
الف) آیین : رسم ب) عالم : دانشمند
پ) مطیع : فرمان بردار ت) عرج : ارزش
10-کدام گزینه با بقیه هم خانواده نیست؟
الف)حریم ب)محروم پ)ترحیم ت)حرمت
11-کدام واژه فقط یک صورت املایی دارد؟
الف)ثواب ب)فراغ پ)عطا ت)خوار
12- درستی یا نادرستی جمله های زیر را مشخص کنید.
الف)نیازی به نوشتن شناسه " د " در سوم شخص مفرد فعلهایی چون " خوردند " نیست.
ص غ
ب)کلماتی مانند " موسی" و"عیسی" را به همان شکل تلفظ شده می نویسیم.
ص غ
پ) در املا از خط تحریری شکسته استفاده می شود.
ص غ
ت) در هنگام نوشتن املا می توان واژه های هم آوا را به جای هم به کار برد.
ص غ
ث) شکل تلفظ شده و نوشتاری همه کلمات در املا یکسان است.
ص غ
ج) اگر در تلفظ واژه ای حرف"ج" به صورت "ش" تلفظ شود ،باید به صورت "ج" نوشته شود.
ص غ
چ) تصحیح املا توسط دانش آموزان به یادگیری آنان عمق می بخشد.
ص غ
ح) برای تشخیص صورت درست املای واژه ها نیازی به توجه به معنا نیست.
ص غ
13-جای خالی را با واژه های مناسب پر کنید.
الف)هنگام نوشتن "صلاح" و " سلاح" به ..... و .......آنها توجه می کنیم.
ب) دو واژه ی "معمور" و"مامور" که دارای تلفظ یکسان هستند........نامیده می شوند.
پ)-شکل درست املای دو واژه ی هم آوا را باید با استفاده از ......آن ها در جمله فهمید.
ت)برخی از کلمه ها دو املایی اند یعنی به دو شکل نوشته می شوند، که هر دوی آنها درست است.
مانند .........و..........
ث)یک کلمه ی سه حرفی .....ویک کلمه ی پنج حرفی .... بنویسید که با حرف "ص" آغاز شود.
ج) یکی از راه های تقویت املا و درست نوشتن کلمات ،...........................است.
چ)گاه اختلاف معنای دو کلمه به خاطر تفاوت حرکت های آن هاست.مانند: .........و............
14-صورت ترکیب شده ی واژگان زیر را بنویسید. (در هر یک چه حرفی اضافه یا کم می شود؟)
دل بسته +ی= کارخانه+ات = نیا+ ان =
روحیه +ات = آشنا +ان=
15- با این حروف به هم ریخته 4 واژه که ارزش املایی دارد بسازید.
( ب – س – ت – ج – ع – م – ا)
16- شکل درست املای واژه را با توجه به معنای جمله ، انتخاب کنید .
الف)باید به ریشه و ....ناهنجاری ها توجه شود. ( اثاث،اساس)
ب)بحمدالله ،برخورداری از میلیون ها جوان دختر و پسر .....افتخار برای ملت ماست. (مایه-مایع)
پ)گاهی به آرامی آنان را پایین می آورد و از سجده ........(بر می خواست- بر می خاست)
ت )نشاط وشتاب و......از ویژگی های نوجوانان وجوانان است. (اظطراب – اضطراب)
ث) این را ......نزدیکان او گفته اند. (قالب -غالب )
ج) این عمل شما بسیار .......و..........دارد. (سواب- اجر) (صواب – عجر) (ثواب – اجر)
چ)کسی او را نمی شناسد. او در این جا .....است و.....یک سال است که ماندگار شده است.
( قریب – غریب )
ح) کلمه ....به معنی آسودگی وکلمه ............به معنای جدایی ودوری است. (فراق- فراغ)
خ) .....به معنای " ادا کردن و به جا آوردن" است . در حالی که ......به معنای " نهادن و قرار دادن"
می باشد. (گزاردن و گذاردن)
د )این ها چرا ......و پاکدامنی و پارسایی جوانان را نمی بینند؟ ( سلاح- صلاح)
17- شکل ناقص واژه های املایی زیر را با استفاده از حروف مناسب تکمیل کنید.
الف) در ا...نای سفر ب) از نواب...ادب پ) لح...ه های زندگی ت) رهبر مع....م
18- برای هر یک از واژه های زیر ،یک هم خانواده بنویسید.
الف) معصوم............ب) اعجاز.............پ) زوّار ....... ت)امتیاز ............
19- در متن زیر 4 غلط املایی وجود دارد . آن ها را بیابید وشکل درست آنها را بنویسید.
از خداوند خاست به او در را هی که انتخاب کرده است ،اخلاس و همت بلند عطا کند وبه
قلب نگران مادر ، آرامش ونشات بخشد وکسالط او را شفا دهد
20- غلط های املایی را در متن زیر بیابید و درست آن را بنویسید.
به رقم تلاش دشمنان واقعیت عکس این است.
من به هیچ وجح قبول نمی کنم تهلیل کسانی را که گاهی در رسانه ها از انحراف جوانان
سخن می گویند.
نقمه ی عشق—لقو قول و قرار – از قضا -
21- مفهوم علامت های اختصاری زیر را بنویسید.
الف) ص: ب) ق. م
1- کدام گزینه درباره خاطره نویسی درست نیست؟
الف)داستان ها ،فیلم ها و آثار هنری ، اساس بسیاری از خاطرات است.
ب)ساده ترین اتفاق ها هم می تواند سر آعاز نوشتن یک خاطره باشد.
پ)یکی از راه های پرورش ذهن خلاق ،خاطره نویسی است.
ت)در نوشتن خاطره به نکاتی که خاطره را مستند می کند ،باید اشاره کنیم.
2-چه عاملی بر ارزش واعتبار کلام می افزاید؟
الف) رونویسی از آثار دیگران ب) استفاده از آیات ،ابیات ومثل ها
پ)استفاده از زبان محاوره ت) نوشتن به نثر کهن
3-گونه گفتاری یا محاوره ای را در چه زمانی می توان در نوشتار به کار برد؟
الف)به هیچ وجه نباید استفاده کرد ب)در داستان ها
پ) در نقل قول ها وسبک های ویژه ت)همواره می توان به کار برد
4-کدام جمله درست نیست؟
الف)یکی از اصول ترجمه ،درک مفهوم و پیام نویسنده است.
ب) تسلط بر زبان مبدا ،در ترجمه کافی است.
پ)مطالعه ترجمه آثار ارزشمند ،نوجوانان جهان را به هم ارتباط می دهد
ت) مترجم از منابعی چون فرهنگ استفاده می کند.
5-در ادبیات جهانی ،" کبوتر " و "آب" به ترتیب نماد چه مفاهیمی هستند ؟
الف) صلح و دوستی –نور و روشنایی ب) اسارت—بی ریایی
پ) تولد—زندگی ت) پرواز – حرکت
6-برای بیان مقصود از .....وبرای زیبایی و تاثیر گذاری مقصود خود از ..........بهره می گیریم.
الف) نثر—نظم ب) علم—شعر پ) زبان- ادبیات ت) کلام – کتاب
7-آرایه بیت زیر را مشخص کنید.
توی گلدسته های یک گنبد روز وشب زایر حرم باشیم
الف)شبکه معنایی ب)تضاد پ)تشبیه ت)الف وب
8- فیلم نامه یا داستان کوتاهی را به خاطر آورید و عناصر زیر را در آن توضیح دهید.
الف)زاویه دید..................................
ب)شخصیت های گوناگون و ویژگی های آنها ..............................................................
پ)خلاصه ای از درون مایه یا محتوای داستان ..............................................................
9- درستی یا نادرستی عبارات زیر را مشخص کنید.
الف) ارتباط مناسب میان جمله ها با استفاده از کلمات مناسب باعث انسجام و
یکپارچگی نوشته می شود. ص غ
ب) خواندن انشا ،با لحن و آهنگ مناسب بر تاثیر آن می افزاید ص غ
پ) عنوان و عبارات نامه دوستانه و رسمی یکسان است . ص غ
ت)مترجم کسی است که نوشته اش ترجمه می شود. ص غ
10- جای خالی را با واژه های مناسب پر کنید.
الف) یکی از راه های تقویت ذهن و پرورش قدرت نویسندگی ..............................است.
ب)گفت و گو میان شخصیت های یک اثر ادبی را در اصطلاح ..........................می نامیم.
پ)اگر چیزی به عنوان مظهر و نشانه ویژگی و خصوصیت خاصی به کار رود ......خوانده می شود.
ت) ارتباط مناسب بین جمله ها با استفاده از کلمات مناسب باعث انسجام و..... نوشته می شود.
ث).................هم چون نامه نگاری و سفر نامه نویسی یکی از انواع نوشتن است و
در آن صحنه ها و حادثه هایی را که روی داده یا مشاهده کرده ایم ،بازگو کرده و می نویسیم.
11-عنوان مناسب دیگری برای درس کژال یافته و بنویسید.
12- با این واژه ها یک مطلب طنز(لطیفه )بنویسید. {سفرنامه – کلاغ- بطری -گردو }
13- نشانه های نگارشی (یکی ازعبارت های زیر) را مشخص کنید.
الف) خداوند نمی توانم را قرین رحمت خود کند و به همه ی آن هایی که حضور دارند
قدرت عنایت فرماید که بی حضور او به سوی آینده ی بهتر حرکت کنند آمین
(4 موردنشانه متفاوت)
ب)شاپرک گفت( ) ( ) متاسفانه وقت رفتن رسیده ( ) تروم عزیزم( )
پ) این سخن زیبای نهج البلاغه یادمان باشد ( ) ( ) فرصت ها مثل گذشتن ابرها
می گذرند( ) فرصت های عزیز را در یابید( ) ( )
ت) گژال باز شوهرش را صدا زد ( ) هه ژار ( ) هه ژار ( ) کاری از دستش بر نمی آمد( )
14-عبارت زیر را ،به زاویه دید اول شخص مفردبر گردانید.
پروفسور حسابی ،هر وقت از خواندن و پژوهش فراغت می یافت ،به باغبانی می پرداخت و در زمان مناسب از بیل زدن باغچه و یا خالی کردن آب حوض خانه اش هم پروایی نداشت . او معتقد بود که یک ایرانی نباید غزل حافظ را غلط بخواند و یا نادرست بفهمد.
15-یکی از عبارت های زیر را با زاویه دید سوم شخص مفرد بنویسید.
الف) سعی کردم عموی پدرم را هم ببرم توی قلبم و یک گوشه بهش جا بدم.
ب) نگشت آسایشم یک لحظه دمساز گهی از گربه ترسیدم گه از باز
پ) من هرگز آرزو نمی کنم در این دنیا جای کسی باشم .چون اگر آرزویم برآورده شود،
جای خودم در این دنیا خالیست..
16- از موارد خواسته شده زیر، فقط یک مورد را انتخاب کرده و بنویسید.(تلفیق نوشته و تصویر)
الف) دریافت خود را از تصویر مقابل در یک بند بنویسید. (برگی در آغوش باد)
ب) بیت زیر را به نثر روان امروزی باز نویسی کرده و تصویری خیالی از آن در کادر رسم کنید.
این درختانند همچون خاکیان دست ها بر کرده اند از خاکدان
پ) متن زبانی زیر را با استفاده از آرایه ی "تشخیص" به نثری زیبا وادیبانه تبدیل کنید و
تصویری از آن رسم کنید. ( خورشید در مغرب به تدریج ، غروب کرد.)
ت) واژه های زیر را به چه چیزی تشبیه می کنید ؟(تصویر آن را در کادر روبرو رسم کنید .)
یکی از آنها راانتخاب کرده و در جمله هایی زیبا به کار برده و بنویسید.
1) قلب:.....................................................2) کتاب:................................
17-درک و فهمخود را از ضرب المثل" از محبت خارها گل می شود " در دو سطر بنویسید.
18- برای متن زیر از مصدرهای داخل پرانتز ،فعل های مناسب بنویسید.
" این زبان فارسی است که به من توانایی ( دادن) تا ترانه هایی را که مادران ( خواندن)
من نیز ( شنیدن) و نسیمی که بر صورت من ( کشیدن) را درک ( کردن).
19- جمله سازی :
الف) سیمای جذاب (عاطفی)................................................................................
پ) حریم قانون (خبری).................................................................................
20- با هریک از گروه کلمه های زیر یک جمله ی ادبیبنویسید.
الف)بوسه ی آفتاب ب)غزل هجران
پ)چشمه ی نور ت)تن نمناک خاک
21- برای هر یک از کلمه های زیر یک جمله ساده و یک جمله ادبی بنویسید.
الف)سرزمین:..........................................(ساده)...........................................(ادبی)
ب)جوان: ............................................ساده)..........................................(ادبی)
22- در هر یک از عبارات زیر چه آرایه ای به کار رفته است ؟
الف) هنرمند هر جا رود ،قدر بیند و بر صدر نشیند. ( )
ب) گر بر کنم دل از تو و بردارم از تو مهر آن مهر بر که افکنم آن دل کجا برم؟ ( )
پ) خفاش چرخی به دور آدم آهنی زد و شاپرک را دید که با او حرف می زند .( )
ت) برلبانت شکوفه های دعا می شکوفد سحر به بانگ اذان ( )
ث) شو روز به فکر آب و دانه هنگام شب آرمیدن آموزر( )
ج) با نسیمی که زندگی در اوست باز چشم جوانه ای وا شد ( )
چ) گه از دیوار سنگ آمد گه از در گهم سرپنجه خونین شد گهی( )
23-برای هر یک از واژه های زیر ، جمله ای بنویسید که در آن از شخصیت بخشی ،استفاده شده باشد.
الف)دریا :....................................................................
ب) پنجره:......................................................................
24- چه واژه هایی در عبارت زیر ،آرایه سجع را تشکیل داده اند؟
الهی ،دلی ده که در کار تو جان بازیم .جانی ده که کار آن جهان سازیم. دانایی ده که از راه نیفتیم. بینایی ده تا در چاه نیفتیم.
25- یکی از عبارات ناتمام زیر را با سلیقه خود تا سه سطربه نثر ادبی ادامه دهید.
الف) در آن دقایق ،مرگ برایم خواستنی تر از نحمل زجری بود که می کشیدم .
اما گویی تقدیر من صبر بر همه دردها بود. درد زخم های تنم و درد جا ماندن از شهدا...............
ب) خورشید هر بامداد همچون زیبارویی آتشین چهره در افق لاجوردین ،پرده از رخسار
بر می دارد. ..............................................
موضوعات انشا انتخابی:
1- پایان داستان کژال را به سلیقه خود تغییر داده و
یا این که خود را به جای "آزاد " بگذارید و از زبان او داستان را کامل کنید.
2- دیو چو بیرون رود فرشته در آید.
3- از زبان یک ساعت دیواری
4- نامه ای کوتاه به یک معلول جسمی حرکتی نوشته ، به او امیدواری بدهید.
5 -به یک نوجوان از کشوری دیگر ،کشورمان را با چه ویژگی هایی و تاریخچه ای توصیف می کنید
6- ادامه دهید. ( یکباره زلزله شد . ساختمان های بلند ،همچون مزرعه ی گندم در
باد ، به حرکت در آمدند.چندین برج فرو ریختند.صدای فریاد وضجه ی مجروحان وبچه ها ،در
میان غرش رعد آسای زمین وصدای ریزش خانه ها شنیده می شد.مردم با چهره هایی
رنگ باخته از ترس ، به خیابان ها هجوم می آوردند. پیرمردی............................)
7- به راحتی نرسید آن که زحمتی نکشید.
8- حکایت اندرز پدر را که در مورد سعدی بود گسترش داده و داستان پردازی کنید.
9- انشایی بنویسید و کلمه های زیر را در آن به کار ببرید.
(برفراز – نوجوانی- گوهر- وداع- رویا- روشنا- رویش- کبوترانه- سپید- موسم)
10- خاطره ای از کودکی خود یا پدر و مادرتان تعریف کنید.
|
دردهای من
جامه نیستند
تا ز تن در آورم
چامه و چکامه نیستند
تا به رشته ی سخن درآورم
نعره نیستند
تا ز نای جان بر آورم
دردهای من نگفتنی
دردهای من نهفتنی است
دردهای من
گرچه مثل دردهای مردم زمانه نیست
درد مردم زمانه است
مردمی که چین پوستینشان
مردمی که رنگ روی آستینشان
مردمی که نامهایشان
جلد کهنه ی شناسنامه هایشان
درد می کند
من ولی تمام استخوان بودنم
لحظه های ساده ی سرودنم
درد می کند
انحنای روح من
شانه های خسته ی غرور من
تکیه گاه بی پناهی دلم شکسته است
کتف گریه های بی بهانه ام
بازوان حس شاعرانه ام
زخم خورده است
دردهای پوستی کجا؟
درد دوستی کجا؟
این سماجت عجیب
پافشاری شگفت دردهاست
دردهای آشنا
دردهای بومی غریب
دردهای خانگی
دردهای کهنه ی لجوج
اولین قلم
حرف حرف درد را
در دلم نوشته است
دست سرنوشت
خون درد را
با گلم سرشته است
پس چگونه سرنوشت ناگزیر خویش را رها کنم؟
درد
رنگ و بوی غنچه ی دل است
پس چگونه من
رنگ و بوی غنچه را ز برگهای تو به توی آن جدا کنم؟
دفتر مرا
دست درد می زند ورق
شعر تازه ی مرا
درد گفته است
درد هم شنفته است
پس در این میانه من
از چه حرف می زنم؟
درد، حرف نیست
درد، نام دیگر من است
من چگونه خویش را صدا کنم؟
قیصر امین پور
سؤالات امتحان نهایی املا و انشا سوم راهنمایی خردداد 93
برای دریافت سؤالات بر روی هر سؤال کلیک نمایید .( لطفا نظر فراموش نشه ...)
املای فارسی سوم راهنمایی خرداد 93
انشای فارسی سوم راهنمایی خرداد 93
|
|
استاد برجسته حوزه افزود: عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت میشود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص میکند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود. به گزارش مهر، آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی در جمع تعدادی از روحانیون و طلبههای حوزه علمیه قم که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، ترویج دهههای پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت (ع) دانست و گفتند: همین طور پشت سر هم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداریها را به وجود میآورد. افراط در عزاداریها به تفریط میانجامد. وی با تأکید بر اینکه موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص میدهد و مسئله ای شرعی نیست، خاطرنشان کرد: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداریها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت (ع) خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند. استاد برجسته حوزه افزود: عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت میشود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص میکند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود. عدهای با افراط در عزاداریها زمینه هتک حرمت را فراهم میکنند آیت الله شبیری زنجانی با ابراز نگرانی از اینکه عدهای امروزه با افراط در عزاداریها زمینه هتک حرمت را فراهم میکنند، گفت: این افراد در این زمینه مسئولند. آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت (ع) بودن است موظف به چنین کارهایی است؟! وی ادامه داد: امروزه برخی از منبریها و بعضی از مداحهای بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج میکنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟
|